Annak érdekében, hogy Önnek a legjobb élményt nyújtsuk "sütiket" használunk honlapunkon. Az oldal használatával Ön beleegyezik a "sütik" használatába.

Pénzügy és Számvitel

Felsőoktatási Szakképzés

 

Szakvezető Intézet: Pénzügyi és Számviteli Intézet 

Szakfelelős: Prof. Dr. Pál Tibor, intézetigazgató, egyetemi tanár 

Szakreferens: Bozsik Sándor, egyetemi docens 

 

Biztos pénzügyi és számviteli elméleti alapok az üzleti élethez, ötvözve a naprakész gyakorlati tapasztalatokkal. A Pénzügyi és Számviteli Intézet a gyakorlatban folyamatosan tapasztalatokat szerző külső és belső oktatókat foglalkoztat, rendszeres szakmai rendezvényein gyakorló vállalati és banki szakemberekkel, nagy könyvvizsgáló cégek vezető munkatársaival, az adóhatóság munkatársaival és vezetőivel is találkoznak hallgatóink.

 

A képzés célja:

A pénzügy és számvitel felsőoktatási szakképzés célja olyan gazdasági szakemberek képzése, akik elméleti és gyakorlati tudásuk birtokában képesek a gazdasági élet legszélesebb területén: a vállalati, a pénzügyi szolgáltató, az államháztartási és a civil (nonprofit) szektorban működő szervezetekben a feladatok ellátására; a munkaerő-piaci igényekhez rugalmasan alkalmazkodni tudó, pénzügyi-számviteli gyakorlati ismeretekkel, jártasságokkal és készségekkel rendelkeznek, amely megalapozza az élethossziglan tanulást is. 

 

Szakirányok:

A pénzintézeti szakirányon továbbá olyan elméleti és gyakorlati ismeretanyag oktatása, amely a pénzügyi szolgáltató szektorban működő szervezetekre vonatkozó piacképes, az élethosszig tartó tanulást megalapozó tudást nyújt;  

A vállalkozási szakirányon továbbá, akik a vállalati – kiemelten a kis- és középvállalati – szektorban képesek általános pénzügyi-számviteli, adózási feladatok ellátására, kiemelten a pénzügyi döntések előkészítésében, a napi likviditáskezelésben, az adóbevallások és a különböző időtávú pénzügyi tervek készítésében való részvételre. 

 

Végzettjeink képesek: 

  •  a pénzügyi, befektetési, finanszírozási, beruházási döntések előkészítésére, a hitelkérelmek, pénzügyi tervek, pályázatok készítésére, értékelésére, 
  • finanszírozási döntéstámogatási anyagok előkészítése, a mérlegbeszámoló elkészítésére, 
  • a vagyonra és üzleti működésre vonatkozó beszámolók összeállításában való közreműködésre, 
  • adó-, illeték-, vám-, jövedék-, tb-kötelezettségek meghatározására és a bevallások elkészítésére, 
  • gazdasági folyamatok, szervezeti események és egyszerűbb pénzügyi, számviteli következményeinek meghatározására, 
  • számviteli politika, számviteli szabályzatok megértésére és betartására,
  • önálló munkavégzésre és csoportmunkára, tárgyalási és prezentációs technikák alkalmazására, meggyőző szakmai érvelésre, korszerű informatikai eszközök használatára.

 

Feladat

Felelős

Felelősség

Szakvezető 

Prof. Dr. Pál Tibor, intézetigazgató, egyetemi tanár 

Szak koordinálása, működtetése és fejlesztése, szak érdekeinek képviselete a döntéshozatalban 

Szakreferens 

Dr. Bozsik Sándor, egyetemi docens 

Közreműködés szakkal kapcsolatos adminisztratív feladatokban, dokumentáció karbantartása, hallgatók és oktatók tájékoztatása, kapcsolattartás a hallgatókkal, oktatókkal, és az intézményi szervezetekkel, szakmai gyakorlat és a záróvizsga megszervezése és koordinálása 

Oktatási adminisztráció 

Puzsárné Kassai Erzsébet, dékáni referens

Kapcsolattartás oktatókkal, szakvezetővel, Dékáni Hivatallal, nyilvántartások vezetése, szakmai gyakorlat dokumentumainak öszszegyűjtése 

Hallgatói ügyintézés nem oktatási ügyekben 

Víghné Kalocsai Judit, tanulmányi ügyintéző (Tanulmányi Ügyek Osztálya) 

Kapcsolattartás hallgatókkal, kérvények kezelése, kari és intézményi adatszolgáltatás, féléves beiratkoztatás kezelése, NEPTUN rendszer adatainak karbantartása 

Szakmai gyakorla-

tért felelős intézeti megbízott 

Dr. Bozsik Sándor, egyetemi docens 

Szakmai gyakorlati helyek biztosítása, szakmai gyakorlat helyének elfogadása, szakmai gyakorlat folyamatának ellenőrzése 

Tehetséggondozás 

Dr. Süveges Gábor, egyetemi docens

TDK konferenciák lebonyolítása, közreműködés a szakmai versenyekre történő felkészítésben, a szakmai versenyekkel kapcsolatos feladatok koordinálása 

 

A felvételi eljárásban, a tanulmányok elindításának és zárásának adminisztrációjában és a szakmai gyakorlatok lebonyolításához szükséges szerződések megkötése kari szinten közösen, a Dékáni Hivatalban történik. 

 

Pénzügy és számvitel

felsőoktatási szakképzés - Duális képzés

 

Szakvezető Intézet: Pénzügyi és Számviteli Intézet
Szakfelelős: Dr. Pál Tibor intézetigazgató, tanszékvezető, egyetemi docens

 

A duális specializáció célja olyan gazdasági szakemberek képzése, akik célorientált, alapos elméleti oktatásukat kiegészítve gyakorlati ismeretek, készségek és képességek birtokában alkalmasak:

  • a gazdálkodó szervezetek számviteli információs rendszerének működtetésére,
  • számviteli, pénzügyi szakfeladatok irányítására,
  • könyvvizsgálói tevékenység támogatására,
  • a gazdálkodó és egyéb szervezetek számviteli politikájának és rendjének kialakítására,
  • az informatikai megoldások alkalmazására,
  • a beszámolási kötelezettség teljesítésére,
  • a költséggazdálkodás rendszerének kialakítására, fejlesztésére, működtetésére, valamint
  • a gazdálkodás elemzésére, értékelésére és ellenőrzésére.

A duális képzésben résztvevő hallgatók nem csak az egyetemi képzés keretein belül, hanem a szakmailag minősített partnereknek köszönhetően magasabb óraszámban, valós gazdasági környezetben szerezhetnek tapasztalatokat. Emellett a hallgatót díjazás illeti meg, melynek heti összege legalább a havi kötelező legkisebb munkabér 15%-a a képzés teljes idejére.

A gyakorlati képzésben kizárólag olyan hallgatók vehetnek részt, akik a Miskolci Egyetem Gazdaságtudományi Kar, Pénzügy és számvitel alapszakának, duális specializációjára felvételt nyertek. A hallgató a Kar honlapjáról letöltött nyomtatványon (https://gtk.uni-miskolc.hu/dualis) rangsorolja a szerződött partnereket az alapján, hogy első sorban melyiknél szeretné a duális képzésben a szakmai gyakorlatát tölteni. (Korlátlan számú hely megadható.) A partner szervezetek által elvégzett kiválasztási folyamat – elsősorban interjú – alapján június 15-ig rangsorolják azon jelentkezőket, akiknek a gyakorlati képzésében részt vállalnak. A kiválasztás eredményéről, valamint arról, hogy a jelentkező megfelel-e a feltételeknek legkésőbb július 3-ig tájékoztatást nyújtanak. A ponthatárok kihirdetése ezután következik, ekkor derül ki, hogy ki kezdheti el tanulmányait szeptemberben.

A duális számvitel specializáció elsősorban a könyvvizsgáló cégek illetve olyan szervezetek számára ideális, akiknek a jövőben szükségük lesz jól képzett, gyakorlatorientált számviteli szakemberekre, míg a duális pénzügyi specializáció elsősorban bankok, biztosítók, nyugdíjpénztárak, befektetési alapok, lízingtársaságok számára ajánlott. A partner szervezetnek a képzést követően foglalkoztatási kötelezettsége nincs, de természetesen ennek a képzési formának az egyik legnagyobb előnye, hogy olyan fiatalokkal oldhatja meg szakember-utánpótlását, akikkel éveken át dolgozott, és akiket részben a társaság tanított be, és ezért ismerik a szervezet tevékenységének sajátosságait.

A nappali tagozatos hallgatók szorgalmi időszakukat az őszi félévben az egyetemi elméleti képzéssel kezdik, melyet követ egy 8 hetes gyakorlati szakasz a partner szervezeteknél, de vizsgáikat is ebben az időszakban a munka mellett kell teljesíteniük. A tavaszi félévben – a többi hallgatóval együtt – ismét részt kell venni az előadásokon, gyakorlatokon, majd a vizsgaidőszakkal átfedésben egy hosszabb, 14 hetes partner szervezetnél töltött periódus következik. Az időbeosztáson látható, hogy a duális hallgatók nyári szünideje jóval rövidebb, mint a „hagyományos” képzésben résztvevő diákoké. Amennyiben a hallgatónak a későbbiek során problémája adódik ezzel a képzési formával, lehetősége van a duális képzésről a „hagyományosra" áttérni.

 

A Pénzügyi-Számvitel Felsőokatási Szakképzés mintatanterve

A közösen oktatott tantárgyak esetében a gyakorlati jegy/kollokvium teljesítésének módját, értékelési szempontjait az egyetem, illetve a partner külön-külön határozza meg. Az érdemjegy kialakítása során alkalmazott súlyozás százalékos adatait a fenti táblázat tartalmazza.

Webcím: https://gtk.uni-miskolc.hu/uzleti/
Postacím: 3515 Miskolc, Egyetemváros

Telefon: (+36) 46 565-202
Duális képzési referens: Várkonyiné Dr. Juhász Mária, egyetemi docens, stvjm@uni-miskolc.hu